Warsztaty na UP w Krakowie

9 maja 2017r. uczniowie klasy VI Szkoły Podstawowej z Jankowej wyruszyli na całodniową wycieczkę do Krakowa. Przygodę rozpoczęliśmy wczesnym rankiem w pociągu, część uczniów korzystała z tego środka lokomocji po raz pierwszy w swoim krótkim życiu. Po przyjeździe do Krakowa, pieszo udaliśmy się do Instytutu Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego, gdzie czekały na nas panie doktorantki Magdalena Semla i Martyna Błaszczyk. Panie przywitały nas bardzo gorąco, a następnie zaprosiły na warsztaty o tematyce: „Wpływ akrylamidu na zdrowie mysz”, oraz „Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka”. Po części teoretycznej odbyły się zajęcia laboratoryjne, gdzie uczniowie oznaczali poziom cholesterolu, trójglicerydów, białka i glukozy we krwi myszy oraz przeprowadzili analizę pierwiastkową włosów, paznokci i wody. Zajęcia przebiegały w bardzo miłej atmosferze, na zakończenie uczniowie szczerze podziękowali paniom za wspaniałe zajęcia oraz poprosili o pamiątkowe zdjęcie. Następnie udaliśmy się w kierunku ul. Floriańskiej, zwiedzając po drodze ważne obiekty Krakowa: Rynek, Sukiennice, Kościół Mariacki. Dotarliśmy do Muzeum Farmacji Uniwersytetu Jagiellońskiego, które jest jednym z nielicznych muzeów tego typu na świecie. Zobaczyliśmy wnętrze XVIII-wiecznej apteki, a także inne pomieszczenia, takie jak: laboratorium apteczne, piwnica z beczkami i butelkami na wina lecznicze oraz strych służący do suszenia i przechowywania ziół leczniczych. Jedna z sal poświecona jest Ignacemu Łukasiewiczowi – farmaceucie, twórcy przemysłu naftowego. Zgromadzone eksponaty obrazują historię aptekarstwa od wieków średnich po czasy współczesne. Polecamy, warto odwiedzić to miejsce.

W drodze na dworzec PKP, no i oczywiście, aby wyjazd zaliczyć jako super udany,  koniecznie musieliśmy odwiedzić McDonald’s.  W dobrych nastrojach, z nową porcją wiedzy i nowymi umiejętnościami powróciliśmy pociągiem do domów.

Opiekę nad wycieczkowiczami sprawowały E. Święs i T. Skrzypek.