„Starsi czytają młodszym” w Szkole Podstawowej w Stróżnej
W bieżącym roku szkolnym w ramach realizacji projektu edukacyjnego pod hasłem „Starsi czytają młodszym” uczniowie mieli okazję zapoznać się z twórczością pisarzy tworzących dla nich. Najważniejszym przesłaniem tych spotkań była nie tylko tematyka dziecięca, ale również zaangażowanie uczniów starszych klas, którzy wykorzystując swoje zdolności lektorskie czytali swoim młodszym rówieśnikom jedne z najpopularniejszych i najciekawszych pozycji książkowych.
Tematyka spotkań miała charakter życiowych drogowskazów. Pierwsze z nich dotyczyły przesłań „Darów czterech wróżek” autorstwa Ewy Szelburg – Zarembiny, z którymi zapoznał obecnych na spotkaniu uczeń kl. V Karol Baran. Miłośnicy czytania książek poznali, czym dla człowieka jest dobro i kultura osobista w kontaktach międzyludzkich. Uczniowie poznali również zasady dobrego zachowania się w każdej sytuacji życiowej. Z kolei w świat dziecięcych marzeń wprowadziła swoich kolegów i koleżanki uczennica kl. IV Gabriela Ligęza. We fragmencie utworu „Maleńkie królestwo królewny Aurelki” Roksany Jędrzejewskiej – Wróbel dzieci zrozumiały, że nie zawsze świat dziecięcej wyobraźni jest piękny i przynosi pozytywne rezultaty. Często okazuje się, że dzieci kreują swój świat w sposób nierzeczywisty, nie mający odzwierciedlenia w świecie realnym, dlatego trzeba słuchać rad starszych i stosować się do nich. Następnie z zagadkami logicznymi „Detektywa Pozytywki” Grzegorza Kasdepke zapoznał małych czytelników uczeń kl. V Dominik Bogusz. Zwrócił uwagę, że w życiu każdego człowieka, również małego dziecka ważną rolę odgrywa logiczne myślenie, które pozwala przyswajać różne zagadnienia z otaczającej nas rzeczywistości. Dzięki zagadkom dzieci miały możliwość dokonywania trafnych wyborów i formułowania wniosków. Natomiast z pięknymi przesłaniami „Opowieści Waniliowego Lasu” Bogusława Michalca zapoznała uczniów uczennica kl. V Beata Sowa. Zwróciła uwagę na podstawowe prawdy, które sprawdzają się w codziennym życiu , m.in. uczciwość, odwaga, tolerancja, pracowitość, pomoc innym. Przeczytała też wybrane fragmenty ze „Świata zagadek” tego samego autora, dzięki którym dzieci mogły poprawnie odpowiadać na zadane pytania.
Również z treścią książek: „ Kredki”, „Rybka „ Małgorzaty Musierowicz i „ Ballady o królewnie, która na wszystko kręciła nosem” Wiery Badalskiej zapoznali się uczniowie dzięki wystąpieniu ucznia kl. VI Kamila Chmielowskiego. Z treści tych książek dzieci poznały zasady zachowania się w różnych sytuacjach życiowych. Uświadomiły sobie, że tworzą pewną grupę, w której istnieją zasady i relacje.
Ostatnim wystąpieniem była słowna interpretacja fragmentu „ Jak obchodzimy w Bullerbyn Gwaizdkę” z lektury „Dzieci Z Bullerbyn” Astrid Lindgren oraz opowiadania „Pani z Nieba” z książki „Historyjki z Nieba „ Marii Teresy Mai Gonzalez przez ucznia kl. IV Tomasza Cygnarowicza. W pierwszej poznały tradycje świąteczne panujące w innym kraju, mogły je zestawić z naszymi i dokonać analizy porównawczej. Z kolei druga pozycja nawiązała do objawień fatimskich, których setna rocznica wypada w tym roku. Została podkreślona ważność tej tajemnicy, w której Matka Boża zachęcała do odmawiania różańca i modlitwy o pokój na świecie i nawrócenie grzeszników.
Projekt, nad którego całością czuwała Pani Agata Jankowska cieszył się ogromną popularnością wśród uczniów, podobnie jak cykl „Dziadkowie czytają dzieciom”. Spotkaniom towarzyszyła ogromna radość, która ogarnęła i zaangażowała emocjonalnie całą społeczność szkolną.