Poznaj Polskę – Wycieczka klas I-III SP Brzana do Wieliczki i Nowego Wiśnicza

Wyjazd uczniów zorganizowany został w ramach projektu – Poznaj Polskę – edycja jesienna 2022, dofinansowany został przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Burmistrza Bobowej. Przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”  jest częścią POLSKIEGO ŁADU.

Na ten dzień uczniowie naszej szkoły czekali od dłuższego czasu. W czwartek 13 października 29 uczniów z klasy I, II, III wraz z wychowawczyniami pojechało na wycieczkę do Kopalni Soli „Wieliczka”. Po blisko trzech godzinach jazdy dotarliśmy na miejsce. W Parku Św. Kingi zjedliśmy śniadanie, aby w pełni sił wyruszyć w głąb kopalni. Pod opieką Pani przewodnik zwiedzaliśmy szlak turystyczny w kopalni. Obejmował on Szyb Daniłowicza, który łączy powierzchnię ziemi z poziomem VI kopalni na głębokości ok. 243 m.  Zwiedzanie zabytkowych wyrobisk rozpoczęliśmy na podszybiu Szybu Daniłowicza. Kolejnym punktem była „Komora Urszula”, gdzie górnicy rozpoczęli ręczne wydobywanie soli w 1649 roku. Zrekonstruowano tu urządzenie, które transportuje sól. „Komora Urszula” połączona jest z „Komorą Mikołaja Kopernika”. Tutaj zrobiliśmy sobie zdjęcie, ponieważ Mikołaj Kopernik to patron naszej szkoły. Za tą komorą znajduje się kaplica św. Antoniego oraz podłużnia Kunegunda. Następnie przeszliśmy do „Komory Pieskowa Skała”, która należy do najpiękniejszych miejsc kopalni.

Podczas zwiedzania przebyliśmy około trzykilometrową trasę i zeszliśmy na głębokość 135m. Poznaliśmy historię i tajemnice kopalni, jak również legendę księżnej Kingi, która przyniosła bogactwo soli na polską ziemię. Mogliśmy podziwiać wspaniałe rzeźby i komory oraz podziemne jeziora. Szczególne wrażenie wywarła na nas kaplica dedykowana św. Kindze i świetlny spektakl nad brzegami jeziora przy akompaniamencie muzyki Fryderyka Chopina. Na zakończenie zwiedzania zakupiliśmy pamiątki, a następnie wyjechaliśmy windą na powierzchnię.

Kolejnym punktem naszego programu był bastionowy zamek magnacki Kmitów i Lubomirskich w Nowym Wiśniczu, największy po Wawelu zamek w Małopolsce. Pani przewodnik poinformowała nas, że jego początki wiążą się z działalnością gospodarczą Kmitów herbu Szreniawa. Wzniesiony w 2 połowie  X IV wieku zamek pełnił funkcję obronną. W czasie potopu szwedzkiego zamek poddał się bez walk Szwedom. Wojska szwedzkie ogołociły zamek z całego wyposażenia i zniszczyły zabudowania. Po wycofaniu najeźdźcy zamek był własnością Lubomirskich. Mimo, że zamek był doszczętnie zniszczony, obecnie jest w bardzo dobrym stanie. Do zwiedzania udostępniona jest ogromna sala balowa, sala plafonowa i sala akustyczna. W jego wnętrzu wystawione są fotografie obrazujące wygląd zamku sprzed lat. W kolejnych salach oglądaliśmy XIX i XX-wieczne meble, makiety, oraz prace plastyczne uczniów.

Po wyczerpującym zwiedzaniu wróciliśmy do autokaru i udaliśmy się do restauracji na pyszny obiad. Pełni wrażeń ruszyliśmy w drogę powrotną do szkoły, gdzie czekali na nas stęsknieni  rodzice.
To była pouczająca i niezapomniana wycieczka.