EKO – WYPRAWA to wspaniała zabawa!
Dnia 13 czerwca 2022 roku uczniowie klas IV – VI Szkoły Podstawowej im. mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala” wybrali się na EKO – WYPRAWĘ do Leśnego Zakątka w Piątkowej w ramach projektu:
„Eko – świadomi młodzi obywatele Małopolski”.
Piękna, słoneczna pogoda, doskonałe humory i chęć na przeżycie czegoś ciekawego – taki nastrój towarzyszył nam od rana. I z biegiem dnia przybierał tylko na natężeniu. Po krótkiej jeździe busem dotarliśmy na miejsce do Zakątka Leśnego w Piątkowej. Nazwa mówiąca – rzeczywiście jest to uroczy zakątek pośród przepięknej, kojącej oczy zieleni i leśnych ostępów. Na początek czekała na nas niespodzianka w postaci warsztatów prowadzonych przez prezesa Sądeckiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego pana Dariusza Gerhardta, który opowiedział nam o działalności WOPR-u, przypomniał zasady zachowywania się podczas wypoczynku nad wodą, wyjaśnił kto i kiedy może zdobyć kartę pływacką, czy też zostać ratownikiem wodnym, a następnie pokazał jak należy ratować osobę tonącą. Zaprezentował sposoby ratowania osób tonących przy użyciu różnych narzędzi, tj. liny, koła ratunkowe, czy deski. Na zakończenie zajęć każdy mógł spróbować wykonać resuscytację przy użyciu fantoma pod czujnym okiem ratownika i przy jego instruktarzu. Zajęcia trwały około godziny i zawierały sporą dawkę wiedzy przekazywanej w ciekawy i przystępny sposób.
Następnie zostaliśmy podzieleni na trzy grupy, które odbywały równolegle trzy rodzaje warsztatów. Jednym z nich były zajęcia w terenie – w lesie, tak zwany quest leśny. Pod okiem trenerki podążaliśmy ścieżką przyrodniczą, którą wyznaczały tablice przyrodnicze z ciekawostkami ekologicznymi i przyrodniczymi. Trenerka opowiadała o różnych typach lasów, borów w naszym kraju, o budowie lasu, zwierzętach i roślinności jaką możemy spotkać na naszych terenach. Podczas wędrówki poszukiwaliśmy ukrytych na tablicy wskazówek, aby uzupełnić brakujące wyrazy w queście. Rozwiązanie wszystkich zagadek tworzyło hasło podpowiadające, gdzie szukać „skarbu” – czyli słodkiego małego conieco J Wspaniały pomysł – zabawa, rywalizacja i spora dawka wiedzy ekologicznej podana w zabawny i przystępny sposób.
Drugim rodzajem aktywności były zajęcia sportowe. Pod okiem trenera uczniowie brali udział w różnego rodzaju zajęciach ruchowych i rywalizacji sportowej. Jeśli jesteście ciekawi, co to było – spójrzcie na zdjęcia. Zabawa była wspaniała.
Trzecim rodzajem zajęć były zajęcia w pasiece. Rozpoczynały się one od wprowadzenia teoretycznego. Poznawaliśmy historię pszczelarstwa, życie i obyczaje pszczół, produkty jakie możemy uzyskać z pasieki. Prowadzący bardzo ciekawie opowiadał o tym w jaki sposób pszczoły wykonują swoje zajęcia i jak wygląda ich życie. Mieliśmy także możliwość powąchania a nawet spróbowania pyłku pszczelego, pierzgi, propolisu, czy wosku pszczelego. Następnie zostaliśmy „wystrojeni” w odzież ochronną i udaliśmy się za pszczelarzem do pasieki. Mogliśmy podziwiać pracę pszczół w praktyce – widzieliśmy jak wygląda ul w środku, w jaki sposób pracują pszczoły, gdzie są larwy, jak wygląda królowa, a jak trutnie i robotnice. Po tak emocjonujących zajęciach zostaliśmy poczęstowani grillowaną kiełbaską i zadowoleni, pełni pozytywnych wrażeń, z głowami wypełnionymi wiedzą wróciliśmy do domu.
To był naprawdę piękny i pożytecznie spędzony dzień. Spora dawka wiedzy przekazana w bardzo ciekawy sposób. Wspaniała lekcja ekologii.