Wycieczka po Ziemi Sądeckiej i Podhalu Stowarzyszenia Przyjaciół Wsi Sędziszowa i Okolic

Stowarzyszenie Przyjaciół Wsi Sędziszowa i Okolic zorganizowało 8 i 9 października 2022 r. dwudniową edukacyjno – integracyjną wycieczkę po Ziemi Sądeckiej i Podhalu.

Jest ona dofinansowana z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w ramach projektu „Mały Grant 2022” – „Śladami Jana Pawła II i Ignacego Jana Paderewskiego – wielkich Polaków związanych z Małopolską”.

W sobotę zwiedzaliśmy Stary Sącz: Muzeum Jana Pawła II, Ołtarz Papieski, klasztor Klarysek, potem zamek w Niedzicy. Odbyliśmy rejs po Jeziorze Czorsztyńskim w pięknej jesiennej scenerii Pienin. Odwiedziliśmy w Ludźmierzu sanktuarium „Gaździny Podhala”. „Drogą Papieską” podziwiając z bliska przepiękną panoramę Tatr przejechaliśmy do Bustryku.
Nocleg mieliśmy w Bustryku koło Zębu, w Domu Wczasowym „Harnaś”. Był czas na zapoznanie się z gwarą góralską, strojami górali, był czas na rozmowy, tańce. Gaździna, właścicielka pensjonatu pani Anna udostępniła nam komplety strojów góralaskich, które wykorzystaliśmy w tańcach góralskich. Odwiedził nas niespodziewanie również zbójnik Harnaś z Tatr.
W następnym dniu byliśmy na Bachledówce – miejscu wakacyjnego pobytu zarówno kardynała prymasa Stefana Wyszyńskiego jak i kardynała Karola Wojtyły. Po Mszy Świętej i wysłuchaniu krótkiej opowieści o miejscu, przejechaliśmy dłuższą trasą przez Ciche i Chochołów do Zakopanego.
W Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach, braliśmy udział w autorskim spotkaniu z Magdaleną Wolińską –Riedi, która m.in. opowiadała o Ojcu Świętym Janie Pawle II i swoim życiu w Watykanie za Spiżową Bramą. Podziwialiśmy też ołtarz papieski przeniesiony na teren sanktuarium spod Wielkiej Krokwi. Po obiedzie spacerowaliśmy Krupówkami ciesząc się ciepłą, słoneczną niedzielą. Odwiedziliśmy też pierwszy kościółek parafialny w Zakopanym a potem Pęksowy Brzyzek – znaną nekropolię zakopiańską.
Na Pęksowym Brzyzku pochowani są m.in. Kornel Makuszyński, Kazimierz Przerwa – Tetmajer, Władysław Orkan, Karol Stryjeński, Władysław Hasior, Antoni Kenar, a także Stanisław Marusarz, Helena Marusarzówna, Bronisław Czech i Jan Krzeptowski Sabała. Na koniec pobytu w zimowej stolicy Polski udaliśmy się na spacer pod dolną stację kolejki linowej na Gubałówkę.

Do domu wróciliśmy zadowoleni, pełni wrażeń i radości ze wspólnego zwiedzania miejsc tak bliskich Karolowi Wojtyle, papieżowi Polakowi – Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II.