2 456
21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został ustanowiony przez UNESCO w 1999 r. dla upamiętnienia wydarzeń mających miejsce w 1952 r. w miejscowości Dhaka, gdzie zginęło 5 studentów, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu urzędowego.
Uczczenie tego święta w Szkole Podstawowej w Stróżnej miało miejsce 26 lutego 2019 r.
Pan Dyrektor Andrzej Płaziński starał się uświadomić uczniom , że szczególnie młode pokolenie powinno dbać o poprawność językową swoich wypowiedzi i tekstów pisanych. Należy unikać niestosownych słów, wulgaryzmów.
Uczniowie klasy 7 i 8 w montażu słowno-muzycznym przypomnieli jak Polacy na przestrzeni lat walczyli o mowę polską. Dbałość o język to obowiązek Polaka-patrioty. Piosenki o polskości nadały ton miłej i radosnej atmosfery tej uroczystości. Jest to zasługa Pana Tomasza Taraska.
Społeczność szkolna została zapoznana z pierwszym zdaniem zapisanym po polsku , które umieszczono w Księdze henrykowskiej ; ” Day, ut ia pobrusa , a ti poziwai”, należy rozumieć ”Daj, ać ja pobruczę,a ty poczywaj.” Dekorację stanowiącą tło tego dnia przygotowała Pani Agata Jankowska.
Dla podkreślenia znaczenia języka ojczystego uczniowie klas 4-5 wykonali plakaty ilustrujące poprawność językową wyrazów, klasa 6 zinterpretowała frazeologizmy, klasy 7-8 plakaty STOP WULGARYZMOM. Najtrudniejszym wyzwaniem było ułożenie wyrazu z liter znajdujących się na garderobie uczniów /rozrewolweryzowany/. Wspaniała okazja do zabawy i uśmiechu.
Moda na język polski na pewno zagości w szkole na dłużej i na stałe wejdzie do kalendarza wydarzeń szkolnych.
W dalszej części spotkania uczniowie zapoznali się z ciekawostkami, faktami i mitami związanymi z językiem ojczystym. Poznali również słowa, które są prawdziwą „zmorą” obcokrajowców np.: źdźbło, żółć czy „chrząszcz, który brzmi w trzcinie”.
Kolejnym punktem obchodów Dnia Języka Ojczystego był konkurs językowy, w którym uczniowie klas IV – VIII walczyli o tytuł „Najlepszego znawcy języka polskiego”. Uczestnicy konkursu rozwiązywali rebusy, odgadywali prawidłowe przysłowia i powiedzenia, odpowiadali na pytania dotyczące dziedzin języka polskiego. Poziom konkursu był bardzo wyrównany, jednak najlepsze okazały się uczennice z klasy VI: Julia Włudyka i Natalia Bogusz.
Na zakończenie spotkania nauczyciele i uczniowie zmierzyli się z tzw. „łamańcami językowymi”, które jednak nie okazały się aż tak trudne. Zarówno Grono Pedagogiczne na czele z panem Dyrektorem, księdzem proboszczem, jak i uczniowie poszczególnych klas poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie.
Nad przebiegiem spotkania czuwały: pani Maria Włudyka i pani Wioletta Bogusz.